Υπηρεσιες Ψυχικης Υγειας & Συμβουλευτικης Ψυχογίδης Γεώργιος

Παπανδρέου Γεωργίου 77
71305 Ηράκλειο Κρήτης

Τηλέφωνο +302810 231.464
Κινητό τηλέφωνο +306937 002.276

%70%73%79%63%68%6F%67%69%64%69%73%40%79%61%68%6F%6F%2E%67%72

Στην αρχή

Δυσλεξία

Ο όρος  μαθησιακές δυσκολίες πρωτοπαρουσιάστηκε το 1963 από τον Samuel Kirk.

Η Δυσλεξία μπορεί να οριστεί ως ειδική μαθησιακή δυσκολία στην ανάγνωση, την ορθογραφία και την γραπτή γλώσσα. Είναι κατά βάση μια διαταραχή που αφορά κυρίως τον γραπτό λόγο. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι ένα σοβαρό έλλειμμα στην φωνολογική ενημερότητα δηλαδή στην ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τους στοιχειώδεις ήχους (φωνήματα) του λόγου και να τα ταυτοποιεί με τα αντίστοιχα σύμβολα του γραπτού λόγου (γραφήματα). Η σχολική επίδοση του παιδιού είναι κατώτερη της σχολικής του ηλικίας. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι δεν οφείλεται σε έλλειψη ευφυΐας. Δεν μπορεί να αποδοθεί σε ανεπαρκή διδασκαλία, ούτε σε ελλείμματα της ακουστικής, της οπτικής και της νευρολογικής λειτουργίας.

Είναι μια μαθησιακή δυσκολία που προκαλεί σύγχυση, αμφιβολίες και διαφωνίες στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς αλλά ακόμη και στους ειδικούς. Από ιατρική άποψη πολλές θεωρίες έχουν διατυπωθεί για τα αίτια της δυσλεξίας ακόμη όμως δεν γνωρίζουμε τα ακριβή αίτια που την προκαλούν. Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα περίπου το 5% στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού έχει κάποια μορφή δυσλεξίας.

Επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι οι μαθησιακές δυσκολίες τείνουν να παρουσιάζονται περισσότερο στα αγόρια από ότι στα κορίτσια. Μερικοί από τους πολλούς γνωστούς ανθρώπους που αντιμετώπιζαν παρόμοιες δυσκολίες είναι ο Θωμάς Εντισον, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο Τομ Κρούζ, ο Γουόλτ Ντίσνει, Ο Μοχάμεντ Άλι, ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ο Πάμπλο Πικάσο, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι, ο Μάτζικ Τζόνσον και η Αγκάθα Κρίστυ. Πολλά λοιπόν άτομα με δυσλεξία έχουν καλλιτεχνικά ταλέντα και καλλιτεχνική δημιουργία και μπορούν να ασχοληθούν με την ζωγραφική, την μουσική, την φωτογραφία και την γλυπτική.

Τα συμπτώματα είναι πολλά και ποικίλα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ένα άτομο πρέπει να τα έχει όλα για να διαγνωστεί ως άτομο με δυσλεξία.

Όσον αφορά την ανάγνωση

Αργεί να μάθει το μηχανισμό της ανάγνωσης και η πρόοδος του είναι πιο αργή σε σχέση με τους συμμαθητές του. Η ανάγνωση του είναι συλλαβιστή, χωρίς ροή. Δεν σταματά σε κόμμα ή σε τελεία Δυσκολεύεται να κρατήσει την σωστή σειρά του κειμένου και η κατανόηση είναι μειωμένη. Συγχέει λέξεις που μοιάζουν ακουστικά ή οπτικά (μένω-δένω). Δυσκολεύεται να τονίσει σωστά τις λέξεις. Αγνοεί τα σημεία στίξης με αποτέλεσμα να μην χρωματίζει σωστά όταν διαβάζει ένα κείμενο ενώ υπάρχει και δυσκολία στο να γυρίσει από το τέλος της μιας γραμμής στην αρχή της επόμενης

Όσον αφορά την γραφή

Τα γράμματα του είναι δυσανάγνωστα. Παρατηρείται αστάθεια στο σχήμα και στη κλίση των γραμμάτων με ακανόνιστα μεγέθη. Δεν τονίζει ή τονίζει λάθος.

Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές ή λέξεις (μλι αντί για μέλι, μαγαζζι αντί για μαγαζί).Υπάρχει καθρεπτικη γραφή (χα αντί για αχ). Αντικαθιστά γράμματα σε λέξεις γιατί συγχέει αυτά που μοιάζουν ακουστικά (υ-χ, β-φ, θ-δ). Κάνει σύντμηση λέξεων (πίνω αντί πίνοντας). Δεν κρατάει τις αποστάσεις μεταξύ των λέξεων (αύριο θαπαμε βόλτα). Δεν τηρεί τους βασικούς κανόνες της ορθογραφίας. Το γραπτό του στο σκέφτομαι και γράφω είναι πολύ περιορισμένο και το νόημα δεν είναι σωστό ενώ πολλές φορές δεν ανταποκρίνεται στο θέμα που δίνεται από τον δάσκαλο.